Photobucket

26 Jun 2012

Perjalanan...

1 Syawal 1405
1984 Jun 30

dalam kawasan penempatan terancang.... 
ibarat kain putih.......
daif tanpa sebarang kemampuan.....


5 tahun kemudian.....
diberi sedikit kebolehan biasa...
mula mampu mengingati....
memahami kegembiraan....keseronokan... bermain... senyum...

10 tahun selepas itu.....
jiwa ingin bebas...pun begitu masih terkawal
sudah biasa dgn tanah rancangan....
tiada kemewahan.... cukup stakat apa yg ada....
pernah diberi sedikit bekalan akhirat....
NAMUN...... masih begini...sambil lewa...

tidak campur dengan kaki lepak...jauh dari kaki rempit dan rokok
tetap jauh dengan geng surau....tidak temu geng sujud mlm hari...
tiada beza apa... dgn dunia sendiri saja....

2001....
tersedar dari tidur di lewat hari...
keadaan sunyi..... mula tertanya.... kenapa...
kenapa ... aku di sini......

mula berjinak dengan tikar sejadah....
sujud dgn rela sendiri....
mula mencari-cari.....
masih berbabas sekali-sekali......


3 tahun kemudian.....
diletakkan di daerah kecil... kawasan perkampungan....
mula mengerti..... byk yg disedari...
tidak cukup di tikar sejadah cuma.....
tingkah laku cuba diubah.....
cuba belajar erti lemah lembut.... bersopan.... menghormati..... menyayangi....nilai2 murni junjungan besar

usia 24 tahun.....
masih belum temui jiwa sebenar.....
mula terima amanah besar.....
menggalas t/jawab pemimpin......
teruskan perjalanan......


4 tahun berlalu.....

Dari Jabr r.a katanya dia mendengar Rasullullah s.a.w bersabda :
"Bukan amal seseorang yang memasukkannya ke syurga, atau melepaskannya dari neraka 
termasuk juga aku, tetapi ialah semata-mata rahmat Allah S.W.T belaka"

setiap pagi.... melangkah dengan nama allah....
setiap amanah..... kerana dia
melepaskan hati dari buruk sangka.....berdengki...jauh lg membenci
melihat dengan kaca mata lebih positif.....semua keranaNYA...
aku sekadar mencuba...... lebih dari itu tidak terdaya....

jauuuuuhhhh............ dalam seketul daging merah ini.....
jika semua itu diterima.... cukuplah sekadar rahmatmu yaallah yg ku pinta....
aku lemah seorang hamba.... apa lagi yang diharapkan selain kasih tuhannya....
 .......
semoga aku.... keluarga ku.... sahabatku..... saudara2 ku....... semua hamba ini...
merasa nikmat RahmatMu..... bantulah kami semua......

hari ini... aku masih lagi mencuba...... sekurang-kurangnya aku akan cuba tidak berhenti dari usaha.....
aku tersukan jalan......semua kerana Mu.... alhamdulillah....


Tiada ulasan: